About Me

My photo
Full-time English Lecturer, Part-time novelist and freelancing editor

Love Them!

Terbaru PBAKL 2017

Terbaru PBAKL 2017

Jenguk2 sini...

NOVEL DI PASARAN

NOVEL DI PASARAN

Thursday, January 28, 2016

Aku Bulan Dia Bintang 10






Seperti yang dijanjikan, Darin, Ria dan Fakhri bertemu juga pada tengah hari itu.
I’m very well-related to your writer here, Miss Darin,” ujar Fakhri tenang sambil melirik ke arah Darin.
Hari ini, pakaian Fakhri tidak terlalu formal seperti tempoh hari, tetapi tetap segak dan kemas di mata yang memandang. Darin membuang pandang ke arah lain. Malas mahu melayan dan melihat wajah Fakhri. Tadi, Ria dan Darin tiba dahulu, tetapi mereka tidak perlu menunggu Fakhri lama. Lima minit saja mereka menanti, dan Fakhri muncul di depan mereka dengan senyum yang begitu manis, dan mencairkan.
“Boleh I tahu, I rasa you tak ada personal assistant, am I right? You personally talked to me on the phone. Selalunya, orang macam you ada PA.” Nada Ria begitu lunak dan mesra.
Selalunya begitulah Ria kalau nak mengorek cerita. Darin sudah menahan rasa meluat di dalam hati. Sudahlah terpaksa datang, kena pulak tengok drama macam ni. Menyampah betul!
I memang tak ada PA. Di London, I ada PA cuma untuk masa bekerja saja. Bila I datang sini, I uruskan hal I sendiri. I lebih senang begitu.”
Dalam tidak mahu, terdengar juga butir bicara mereka. Mana taknya, mereka di sebelahnya saja. Tanpa sedar, Darin mencemik.
Entah-entah melambak assistant dia, tapi saja je dia tak nak orang lain tahu. Mustahil orang kaya macam ni tak ada pembantu langsung.
So, what are you, Elegan?
Soalan Fakhri membuatkan Ria tersenyum sumbing.
We have agreed on what we need to agree, and I am just here to seal the deal. Is there anything else that you might want to add?
Bicara Ria yang itu membuatkan Darin tertarik untuk memberi perhatian kepada mereka. Apa yang mereka cakapkan? Deal apa?
Kala itu barulah dia sedar, Ria dan Fakhri seperti sudah mengenali diri masing-masing begitu lama.
Nothing for now. Now that we have seen each other, I rasa kita tak perlu buang masa, kan? As I told you, when I need her, you have to release her.
Sekali lagi Darin bingung. Matanya sekejap ke Fakhri, dan sekejap ke Ria. Mereka seolah-olah tidak mengendahkan dia di situ. Her? Siapa yang dimaksudkan tu?
As you wish. We will talk to each other again.”
Ah, lantaklah. Malas aku nak peduli. Darin sudah kebosanan. Tidak dia dengar ayat terakhir Ria. Apabila Ria berdiri tiba-tiba, dia yang sedang menguap terus terkejut dan ikut berdiri dengan tergesa-gesa.
Apabila Ria memandangnya tajam dengan senyuman yang masih terukir, Darin terasa seperti sedang melakukan kesalahan pula.
“Err, dah siap kan? Dah nak balik kan?” Darin jadi serba salah tapi langsung tanpa rasa bersalah.
Fakhri masih lagi tersenyum ke arahnya.
“Nampaknya, empunya badan belum tahu apa-apa lagi,” ujar Fakhri pula.
Darin bingung tiba-tiba. Apa ni? Takkan Ria jual aku kut kat lelaki kaya ni? Biar betul!
Darin, I’m leaving you with him. I hope you have a good talk with him. I’m counting on you.
Senyuman yang diukir Ria tidak menenangkan Darin langsung. Darin semakin keliru.
“Dia nak cakap dengan you. Nanti dia hantar you balik.”
Belum sempat Darin membantah, Ria memandang Fakhri dengan anggukan sekali sebelum berlalu tanpa sepatah kata lagi. Darin mahu mengejar, tetapi apabila Ria menoleh dengan pandangan yang cuma dia mengerti, niatnya terus dimatikan. Hampa. Kenapa mesti aku ditinggalkan dengan mamat sombong berlagak ni?
Matanya masih tidak lepas dari memerhatikan susuk Ria yang semakin menjauh dan sudah melepasi pintu lobi hotel. Sampai hati Ria. Sampai hati!
Dihenyak kembali punggungnya ke sofa empuk  dengan renungan mata menandakan rasa geram dan marah yang mula membuak-buak terhadap Fakhri.
“Apa yang awak cuba lakukan sebenarnya?”  Walaupun suaranya perlahan, tetapi dia memang sedang marah. Semuanya kerana mahu menjaga jasa dan air muka Ria dan Along.
Dan mungkin juga kerana Fakhri orang kaya. Takut juga Darin jika Fakhri tiba-tiba melakukan sesuatu yang luar biasa kalau dia dimalukan di khalayak ramai.
“Saya cakap saya nak jumpa awak hari tu. Kenapa awak tak datang? Awak ingat saya ada banyak masa free ke? Saya tunggu lama, sejam kat lobi tu tapi mana awak tak muncul-muncul?” Nada Fakhri berubah serta-merta apabila kini tinggal dia dan Darin sahaja di ruang itu. Tadi, bukan main manis bicaranya di depan Ria.
“Awak… awak berubah.” Tanpa sedar, Darin mengulas perubahan itu.
Fakhri tergelak kecil, bunyinya sinis dan tidak asing di telinga Darin.. “Kenapa saya perlu gunakan nada formal saya depan awak? Awak tak ada nak bagi saya bisnes juta-juta, kan?”
Serta-merta darah menyerbu ke muka Darin. Nampaknya, Fakhri masih lelaki yang di Genting tempoh hari, bukannya Fakhri yang bercakap dengannya di depan semua rakan wartawan baru-baru ini.
“Jadi, hari tu bila awak senyum sambil cakap awak nak jumpa saya, awak cuma berpura-pura senyum?”
Soalan itu terasa begitu perit di tekak. Kenapa hatinya sakit? Jauh di sudut hatinya, dia berharap agar lelaki itu benar-benar tersenyum dan jujur berbicara dengannya. Walaupun antara mereka orang asing dan mempunyai kedudukan berbeza dalam masyarakat, Darin tetap mengharapkan keikhlasan lelaki itu, sebagaimana ikhlasnya nenek melayannya.
Fakhri jongket bahu tanpa sebarang perubahan pada riaknya yang sudah berubah sebaik saja Ria pergi. “Well, kalau itu yang awak nampak, ya.”
Darin terkedu. Nampaknya, kehidupan orang kaya bukanlah pilihannya. Menampal wajah plastik bukanlah kegemarannya. Pada hematnya, lebih baik jujur daripada bermuka-muka.
Darin cuba untuk menenangkan diri yang masih lagi dalam keadaan terkejut. “Kenapa awak nak jumpa saya?” Akhirnya, terkeluar juga soalan itu.
Fakhri mendengus perlahan sebelum memandang ke arah lain.  “Nenek nak jumpa awak.”
Darin terdiam. Nenek?
Sekali lagi, Fakhri melepaskan keluhan panjang.
“Dia macam rindukan awak. Walaupun saya memang dah tak ada keinginan nak jumpa awak dan saya rasa awak pun sama, tapi saya terpaksa jugak cari awak sebab nenek.”
Darin masih tidak mampu membalas. Dia cuma mampu merenung wajah Fakhri yang ternyata tidak begitu gembira dengan pertemuan ini, sama seperti apa yang dia rasakan saat ini.
“Saya sayangkan nenek, dan saya tak nak nenek susah hati. After all, dia segala-galanya untuk saya. So, saya nak awak jumpa nenek.”
Kata-kata Fakhri yang seterusnya membuatkan Darin sedikit tersentuh. Keras macam manapun, kasar bagaimanapun, Fakhri tetap sayangkan nenek. Dan dia sayangkan Along. Dia tidak mahu Along susah hati. Darin nampak, ada persamaan di situ antaranya dengan Fakhri.
“Saya tak ada urusan dengan awak lagi. Saya harap, awak tolong jelaskan pada nenek, bahawa saya minta maaf. Awak kan pandai berbohong? Cakaplah saya sibuk.”
Fakhri tergelak sinis mendengar permintaan Darin.
“Sibuk? Banyak-banyak orang saya bohong, ada sebab-sebabnya. Dalam dunia saya, kalau terlalu jujur, awak akan dimakan orang lain. Awak pun nampak bos awak tu macam mana. Awak ingat kalau bos awak tu emosional macam awak, dia boleh sampai ke tempat sekarang?”
Darin mengalih pandang ke arah lain. Meluat pula rasanya memikirkan kepura-puraan Fakhri. Aku emosional atau tidak, sekurang-kurangnya aku jujur. Bukan macam dia yang hipokrit!
“Lagipun, nak tak nak... awak kena ikut saya.”
Darin menoleh dan mendapati Fakhri sedang tersenyum bangga.
“Sebab I have a deal with Ria. Nampaknya, awak tak tahu apa-apa fasal tu.”
Darin semakin hairan, dan tidak senang duduk. Deal lagi. Apa benda yang diorang cakapkan ni?
“Awak tu dah kena jual. I agree to give an exclusive interview for Elegan, only if you come with me. In other words, this is your job. Ikut saya dan the interview will be yours.
Menggigit geram Darin mendengar kata-kata Fakhri. Gila betul perjanjian Ria dengan Fakhri ini. Ada ke patut aku kena ikut ke mana aje dia pergi kalau nak dapatkan interview tu!
“Ria tak cakap apa-apa pun dengan saya?” Darin masih mahu menidakkan apa yang baru didengarinya. Macam mustahil pula Ria akan buat perjanjian sebegitu.
“Kalau begitu, telefon bos awak sekarang. Elegan, syarikat retak yang menanti belah. Tercorot antara majalah lain dan sales pun makin lama makin jatuh.” Dengan yakinnya, Fakhri berkata.
Darin tergamam. Dia tahu Elegan bermasalah tapi dia kurang pasti kalau Elegan benar-benar retak menanti belah. Ura-ura kata nak bankrap selalu benar dia dengar tapi tidak juga bankrap sampai sekarang.
Mata mereka berterusan bertentangan, dan Darin benar-benar hilang kata. Sampainya hati Ria. Bukan setakat mengugut aku dengan nama Along, tapi ‘jual’ aku pada Fakhri!
Perasaannya sudah bergolak bagai dilanda tsunami dan ribut taufan Katrina.
So, you choose. Kalau awak tak mahu, Elegan habis. Musnah. Pilihan di tangan awak.”
Dia ugut aku? Darin tersentak habis. Apalah malang bekerja di syarikat yang hampir bankrap macam Elegan tu? Tapi di situ juga dia makan gaji dan meneruskan hidup.
“Elegan ada potensi tapi sayang...bakal musnah. Pilihan awak apa, Darin?”
Wajah Darin sudah terasa panas. Berlagak betul gaya Fakhri sekarang ini. Pandai betul Ria dan Fakhri memanipulasi keadaan. Dan dia pula, naif!
Ish, jika diikutkan hati aku, mahu saja aku patah-patahkan leher dia dan ganyang-ganyang mukanya tu. Macam handsome sangat senyum macam tu kat aku. Geram betullah!
“Ria dah bagi kebenaran kepada saya untuk ‘gunakan’ awak bila-bila masa, in exchange for that interview. So, now, bergembiralah ya. Awak akan ikut saya untuk tempoh tujuh hari.”
“Ha!” Jatuh rahang Darin sekejap.
Tujuh hari? Dia nak aku ke hulu ke hilir dengan dia untuk tujuh hari? Biar betul dia ni...
Fakhri menyisip kopinya, sebelum menghubungi seseorang. Darin cuma mampu memandang dengan perasaan berbelah bahagi dan terhenyak seluruh perasaannya.
“Helo! Perjanjian kita boleh diteruskan. Darin akan bersama I selama tujuh hari.”
Ketika itu mata mereka bertentang, dan sekali lagi Darin terbeliak. Tahu dah siapa yang di hujung talian tu. Tentu Ria.
Gila ke apa dia ni? Dia ingat dia Sultan Selangor ke, nak diikut selama tujuh hari ke hulu ke hilir tu? Setakat wawancara macam tu je, jumpa sehari saja pun dah boleh tulis cerita untuk enam muka surat. Cukuplah tu. Apa lagi dia nak?
“Yeah, Darin nampak teruja untuk bersama I dengan lebih rapat lagi.”
Darin sudah tersandar lemah dan menunduk. Rasa dia nak tengking-tengking Fakhri ini. Tapi apa yang dia boleh buat kalau Fakhri ini orang kaya yang ada pengaruh. Nak cari lelaki kaya yang baik, jujur, telus, egonya sederhana dan hormat orang lain bukannya senang. Selalunya yang kaya ini egonya melangit tinggi jika disergah.
“Sehari tak cukup untuk dia kenal I luar dan dalam.”
Mendongak terus Darin melihat Fakhri yang mengenyit mata kepadanya. Ya Allah...Apalah dia nak nak lakukan ni...
“Tujuh hari, cukup bagi I.Don’t worry. We have everything figured out. Yeah. She will feed you with the details later. For now, I have to go somewhere with her.
Apa? Nak bawak aku ke mana pulak dah... Kau kena minta izin dengan aku, bukan Ria! Penumbuknya sudah digenggam. Marah!
Thanks. See you later. Pleasure doing business with you.”
Apabila Fakhri mematikan talian, mahu saja rasanya Darin menghempuk kepala Fakhri dengan beg tangannya. Dia terus angkat punggung. Geli dia, macamlah Ria buat bisnes memperdagangkan orang saja.
“Saya nak balik!”
Darin terus membuka langkah, dan tiba-tiba Fakhri sudah berada di depannya dengan riak wajah yang dilembutkan. Nak merayu, macam tu la! Kalau tidak, mana dia nak peduli, kan?
Darin, I am begging you. Bukan saya yang nak semua ni, tapi nenek. Tolonglah, jumpa nenek sekejap je. Sekejap je. Saya janji, tujuh hari tu saya takkan ganggu awak. Awak bebas buat kerja awak. Please, untuk nenek.”
Berperang perasaannya, bergolak jiwanya. Dia sudah faham sebenarnya cuma dia sakit hati cara Fakhri ‘mendapatkannya’. Biarkan orang lain salah faham seolah-olah berfikir Fakhri mahukannya sebab lain yang menjijikkan, sedangkan sebab nenek saja!
Sekarang ini, antara marahkan Fakhri dan simpati pada wanita yang begitu baik padanya. Darin betul-betul bingung.
Setelah 10 minit kemudian, dia menyumpah seranah dirinya sendiri yang sudah duduk selesa dalam kereta mewah milik Fakhri untuk bertemu nenek.



Snippet yang diterbitkan di blog ini merupakan sebahagian dari bab sebenar dalam versi cetak. Dilarang sama sekali menerbitkan mana-mana bahagian ini di mana-mana dalam bentuk apa sekalipun tanpa kebenaran bertulis dari penerbit.


PLEASE TAKE OUT WITH PERMISSION AND PROPER CREDITS TO BLOG AND AUTHOR. ALL RIGHTS RESERVED.

No comments:

Post a Comment